تحقیق کارورزی :بررسی آراء هرمنوتیکی گادامر براساس مبانی تفسیر علامه طباطبایی

    چکیده

   در این تحقیق که به منظور بررسی آراء هرمنوتیکی گادامر براساس مبانی تفسیر علامه طباطبایی طرح ریزی شده است ،تلاش شده تا یکی از موضوعات عصر حاضر به نام هرمنوتیک را با توجه به نظرات تاثیر گذار گادامر در این خصوص معرفی کرده سپس در سایه نظرات متفکر و اندیشمند بزرگ اسلامی علامه طباطبایی مورد تحلیل ، نقد و بررسی قرار دهیم تا نقاط قوت و ضعف و جایگاه حقیقی آن برای نسل پرسشگر که همواره به دنبال اقناع اندیشه و حقیقت اند ،مشخص شود .تا بدین ترتیب از سوء استفاده ها و غرض ورزی هایی که در این زمینه از سوی اشخاص غرب زده و به اصطلاح روشنفکر که با طرح این گونه مسائل خوش رنگ و آب سعی  در ضربه زدن به دین و مسائل اصیل اسلامی دارند ،جلوگیری شود.

   بدین منظور ابتدا در فصل اول ضمن تعریف و توضیح هرمنوتیک و تفسیر و بیان جایگاه و تاریخچه ی هریک و معرفی گادامر به عنوان شخصیت فلسفی عصر حاضر که قصد بررسی نظرات اش را داریم وارد بحث می شویم .

   در فصل دوم برای آشنایی بیشتر با هرمنوتیک و تفسیر لازم بود یک دور نمای از انواع هرمنوتیک و رابطه ای آن با نسبی گرایی ، پلورالیسم دینی  ونیز جایگاه علم تفسیر بین مسیحیان و مسلمانان و ارتباط هرمنوتیک و تفسیر ارائه شود.

   اکنون در فصل سوم، زمان آن می رسد تا مبانی هرمنوتیک فلسفی گادامر چون ماهیت و چیستی فهم، دیالکتیکی بودن فهم ، نقش پیش داوری در فهم و اثر پذیری فهم از تاریخ و جایگاه زبان… در اندیشه های وی بررسی شود.

  سپس در فصل چهارم مبانی تفسیری علامه طباطبایی ، ضمن معرفی شخصیت جامع الاطراف علامه طباطبایی مورد بررسی قرار می گیرد که البته در این جا لازم است به مبانی فلسفی ایشان چون واقعگرایی و تفکیک حقایق از اعتباریات ..نیز توجه شود ، مهمترین مبحثی که در این فصل بررسی می شود نظر علامه در تحلیل و نقد انواع روش های تفسیری چون روش محدثین ، متکلمین، فلاسفه و طرفداران علوم تجربی است تا در خلال آن مبانی و نظرات علامه در خصوص تفسیر بدست آمده و سپس نوبت به بیان روش تفسیری مورد پسند ایشان به نام تفسیر قرآن به قرآن می رسد.

   فصل پنجم که آخرین فصل و مهم ترین فصل است در آن ضمن نقد و بیان اشکالات نظرات هرمنوتیکی گادامر به مقایسه ی دو دیدگاه مطرحه پرداخته و تفاوت نظرات علامه طباطبایی و گادامر در شاخصه های مهم بحث چون  ؛ نقش پیش فرض ها در تفسیر ، ماهیت فهم و ادراک و جایگاه حقیقت بیان میشود و در انتها نظر ایشان در خصوص تفسیر متون مقدس مقایسه شده و جمع بندی و نتیجه گیری لازم ارائه می شود.

محقق؛ لیلا محسنیان طلبه  سطح3رشته فلسفه اسلامی

 

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1395/07/01 @ 01:35:36 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    موفق باشيد

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1395/06/31 @ 08:44:50 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    سلام
    نویسنده وبلاگ عنقای مغرب تشکر از همراهی همیشگی شما
    منتظر نظرات ارزنده ی شما در 2مطلب زیر هستیم
    http://narjes-s3.kowsarblog.ir/?p=266968&more=1&c=1&tb=1&pb=1
    http://narjes-s3.kowsarblog.ir/?p=267791&more=1&c=1&tb=1&pb=1

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.